Projektet imødekommer de udfordringer, som mange plejeforældre oplever, når de mangler struktureret og relevant uddannelse til at håndtere børn med komplekse følelsesmæssige og adfærdsmæssige behov. Projektet udvikler et evidensbaseret træningsforløb med fokus på Social Emotional Learning (SEL), traumeinformeret omsorg og selvregulering. Læringen tilgængeliggøres via en brugervenlig, flersproget og AI-understøttet digital platform, som gør det muligt at lære fleksibelt og uafhængigt af geografi og økonomiske barrierer.
Projektet gennemføres i fire arbejdspakker:
- Behovsafdækning gennem dialog med interessenter
- Udvikling af træningsmaterialer og digital læringsplatform
- Pilotafprøvning og evaluering i flere europæiske lande
- Formidling og politisk integration med henblik på at påvirke lovgivning og praksis
Resultaterne omfatter et valideret og tilpasningsdygtigt træningsforløb, en Train-the-Trainer-guide samt en fuldt udviklet e-læringsplatform. Indsatsen skal forbedre plejeforældres kompetencer, styrke børns trivsel og sikre bæredygtighed gennem forankring i organisationer, kommuner og nationale systemer.
På længere sigt forventes projektet at bidrage til færre sammenbrud i plejeforhold, bedre integration af anbragte børn i samfundet samt styrkede tværnationale samarbejder og politikker på plejefamilieområdet.
Projektet er et samarbejdsprojekt mellem Sence of Balance (Danmark), Forum for Kvalitetspleje af Børn – Plejeforældre for Børn (Kroatien), Universitetet i Minho (Portugal), Munteci Sociedad Limitada (Spanien), Finnovaregio (Belgien) og FamilieAlliancen.